Hasznos leírások kezdőknek

  A foglalkozás leírása
A foglalkozás egy olyan szakma, melyet a játékos karakterek karakterosztálytól, oldaltól, vagy fajtól függetlenül tanulhatnak. Az első megszerezhető receptek jól jönnek az alacsonyabb szintű karakterek felöltöztetésénél (főleg azok számára, akiket nem segít egy magasabb szintű társuk). Néhányan azt állítják, hogy amint elkezdesz instance-okba járni, az ott eső dolgok általában jobbak, mint az elkészíthető tárgyak azonos szinten, azonban ez nem mindig igaz. Elég gyakran megesik, hogy a játékosok által készített tárgyak valamely tulajdonságuk, vagy használhatóságuk miatt bármilyen szintű karakter számára értékesek lehetnek.

A foglalkozás részei
jó, magas-szintű receptet frakciók képviselői árulnak. A frakciók farmolása sok kézműves számára több hetes elfoglaltságot, és jelentős kiadásokat jelent, amennyiben nem áll a készítő mögött egy guild. Nem ritka, hogy egy kézműves kettő gyűjtögető foglalkozással kezd (általában Skinning/Mining vagy Skinning/Herbalism), majd később megtanulja az első alkotó foglalkozását, és végül egy másodikat is, hogy az adott frakció által nyújtott lehetőségeket teljes mértékben kihasználhassa.
A karaktered számára a leghasznosabb megoldás, ha a játék folyamán a karaktered szintlépésével párhuzamosan fejleszted foglalkozásait. A magas szintű kézművesség, ebbe beleértve a specializálódást is, rendkívül hasznos és jövedelmező lehet, különösen olyan receptek esetén, melyek a játék végén található frakcióktól, illetve a magas szintű instákból szerezhetőek be. (Ezek nagy része Bind on Pickup.) Emellett számos küldetés létezik, melynek befejezéséhez játékosok által készített tárgyakra van szükség.
Lehetőséged van a megtanult foglalkozás "elfelejtésére", majd egy újabb tanulására is, azonban így elveszted az eredeti foglalkozást. Ha újra meg szeretnéd tanulni, előlről kell kezdened tanulását. Emellett az időközben beszerzett recepteket is elfelejted, ezeket is újra meg kell tanulnod. Az újonnan választott foglalkozás szintezése szintén 1-es skillről idnul. Egy foglalkozás elfelejtéséhez nyisd meg a skills panelt (k a gyorsbillenytű), kattints a megfelelő foglalkozásra, majd a panel alsó részén megjelenő apró ikonra. Jól gondold át, mielőtt elfelejtesz egy foglalkozást! Ha meggondolod magad, akkor sem kaphatod vissza régi foglalkozásod!
Istances (Insta)
Börtönöket, sikátorokat, katakombákat és egyéb zárt, vagy korlátozott területeket nevezzük Instance területeknek, vagy csak simán,Instance-eknek, köznyelven: Instáknak. Az Insatance-k speciális területek a world of Warcraft-ban , ahol a csoportokban, vagy raid-ekben tudnak az adott területen kalandozni. mindezt úgy tehetik meg hogy a másik csoport vagy raid nem zavarja őket.
Tulajdonságok
A karaktereknek alapvetően öt alaptulajdonságuk (Stats) van:
  • Erő (Strength) – Növeli a támadóerőt közelharci fegyverekkel, és a pajzsal felfogott sebzést növeli.
  • Ügyesség (Agility) – Növeli a támadóerőt közelharci és távolsági fegyverekkel, a kitérési esélyt (Dodge Rating) fizikai támadások elől, valamint a páncélzat értékét ("armor") és a fizikai sebzés kritikus találatának esélyét.
  • Állóképesség (Stamina) – Növeli az életerőt.
  • Intelligencia (Intellect) – Növeli a manát és a a mindenkori támadó vagy gyógyító varázslatok kritikus találatának esélyét.
  • Lélek (Spirit) – Gyorsítja az életerő és a mana regenerálódását.
A játék ezek segítségével határozza meg az alábbi tulajdonságokat:
  • Életerő Pontok (Hit Points)
  • Mana Pontok (Mana Points)
  • Támadóerő (Attack Power)
  • Páncélzat (Armor)
  • Varázslattal szembeni ellenállás (Resistance):
    • Tűz (Fire)
    • Fagy (Frost)
    • Természet (Nature)
    • Árny (Shadow)
    • Mágikus (Arcane)
    • (Fény ("Holy") csak varázsitallal és aurával növelhető)
A játék során szerezhető tárgyak némelyike úgynevezett "hulladék" (trash), de vannak olyan tárgyak is, amelyeket a karakter használni képes, például a fegyverek (Weapons), a páncélzat (Armor) vagy a különböző foglalkozásokhoz felhasznált alapanyagok (Reagents). A tárgyakat, amennyiben nem szükségesek valamely küldetéshez (vagyis nem Quest Itemek), el lehet adni kereskedőknek (Vendor) vagy más játékosoknak. Bizonyos tárgyakat csak kereskedőknek lehet eladni, más játékosoknak nem, ezeket Soulbound (lélekhez kötődő) jelzővel illetik. A játékban nevének színe jelzi a tárgy erősségét. Ezek (a leggyengébbtől a legerősebbig): szürke (trash - kis értékű tárgyak, foglalkozáshoz nem szükségesek, a kereskedő megveszi), fehér (standard item - a játékosok fel tudják használni), zöld (uncommon, legtöbbjük a játékban felhasználható, azonban felvételkor (equip) lélekhez kötődik), kék (rare, felszerelésbe vételkor lélekhez kötődik), lila (epic, 80% az ellenféltől való elvétel (loot) után lélekhez kötődik), narancssárga (legendary, felvételkor lélekhez kötődik, legtöbbjük csak egy bizonyos instance részén belül (pl. Tempest Keep) használható) illetve piros (artifact), de ez utóbbi a játékosok számára nem elérhető, a GM-ek (Game Master) használhatják.
Fegyverek
Egy karakter maximum két közelharci (melee) és egy távolsági (ranged) fegyvert használhat. A különböző kasztok alapvetően különböző típusú (weapon class) fegyvereket használnak. A karakter csak olyan típusú fegyvert képes használni, amit képzetten forgat, de megtanulhatja más típusú fegyverek használatát is. Számos fegyveren van olyan varázslat (enchant), amely erősíti a karakter tulajdonságait, vagy valamilyen különleges képességet ad.
Fegyvertípusok:
  • Közelharci (Melee)
    • Kard (Sword)
      • Egykezes (One-handed Sword)
      • Kétkezes (Two-handed Sword)
    • Tőr (Dagger)
    • Csatabárd (Axe)
      • Egykezes (One-handed Axe)
      • Kétkezes (Two-handed Axe)
    • Buzogány (Mace)
      • Egykezes (One-handed Mace)
      • Kétkezes (Two-handed Mace)
    • Bot (Staff)
    • Lándzsa (Polearm)
    • Ökölfegyver (Fist weapon)
    • Pajzs (Shield)
  • Távolsági (Ranged)
    • Íj (Bow)
    • Puska (Gun)
    • Varázspálca (Wand)
    • Számszeríj (Crossbow)
    • Dobótőr (Throwing Dagger)
    • Szekerce (Throwing Axe)
+ Egy darab egykezes fegyver használata esetén a 2 egykezes fegyverhasználatra (Dualwield) képtelen kasztok (pl. Mágus vagy Boszorkánymester) használhatnak külön képesítés nélkül a bal kezükben is egy Held in Off Hand tárgyat, mely lehet könyv, bot vagy akár egy söröskorsó is. Ezek a tárgyak nem fegyverek, általában csak a karakter tulajdonságait növelik, például +15 intelligencia és bónusz mágikus sebzés.Páncélzat
A karakter által viselt ruhadarabok, amellett hogy "védelmet" (armor) adnak, általában (a fegyverekhez hasonlóan) erősítik a karakter tulajdonságait vagy adnak valamilyen különleges képességet.
A páncélzat egy-egy darabja anyaga szerint lehet:
  • Szövet (Cloth)
  • Bőr (Leather)
  • Lánc (Mail)
  • Lemez (Plate)
Az egyes kasztok az alábbiak közül nem viselhetik bármelyiket: a papok, a varázslók és a boszorkánymesterek legfeljebb szövetpáncélt, a zsiványok és a druidák, valamint 40-es szintig a vadászok és a sámánok bőrvértet, 40-es szintig a harcosok és a paplovagok láncvértet hordhatnak, a 40. szinten a vadászok és a sámánok megtanulhatják a láncvért, a harcosok és a paplovagok pedig a lemezvért viselését. A felszerelés egyes darabjait, minden karakterosztály viselheti: lepel (Tabard), köpeny (Back), ing (Shirt), totemek és "bálványszobrocskák" (Idol), és az ékszerek: gyűrűk (Ring), nyakláncok (Medal/Neck), bizsuk (Trinket).
 Étel, ital, varázsital
Amennyiben a karakternek az életereje vagy a manája lecsökken, pihenés során feltöltheti azokat. Az életerőt az ételek, a manát pedig az italok töltik fel. A karakter képes egyszerre enni és inni, azonban harc közben egyiket sem teheti. Vannak egyszerű ételek, amik általában a megölt állatokból nyerhetők, ezek viszonylag kevés életerőt pótolnak. Ezekből azonban a megfelelő receptek ismeretében főzni lehet más ételeket, amik azon felül, hogy több életerőt pótolnak, további bónuszokat is adhatnak, ha jóllakottak (Well fed) leszünk tőlük. Ideiglenesen megemelhetik az állóképességet, intelligenciát vagy egyéb tulajdonságokat. Hasonló funkciót töltenek be a varázsitalok, amiket azonban csata közben is lehet fogyasztani. Ezek hatása lehet a mana, életerő, varázslatok elleni védelem, stb. gyors pótlása (Potion), illetve egyes tulajdonságok ½-2 órára való felerősítése (Elixir, Flask).
Tehetség pontok
10. szinttől kezdve a karakterek szintenként kapnak 1 Tehetség Pontot (Talent Point), amelyet elkölthetnek különféle "tehetségekre" (Talents), amelyek kasztra jellemzők. Bizonyos tehetségek előfeltétele más tehetségek megléte. A tehetségek nagyban meghatározzák, hogy a karakter milyen szerepet tölthet be egy csapatban. Illetve hogy PvE-re (Player versus Environment) vagy PvP-re (Player versus Player) alkalmasabb.
A foglalkozások:
  • Főfoglalkozások:
    • Nyersanyaggyűjtő foglalkozások:
      • Nyúzás (Skinning) – A megölt állatok bőrének nyersanyagként való begyűjtése. Szükséges hozzá egy nyúzókés (Skinning knife).
      • Bányászat (Mining) – A fémércek begyűjtése. Szükséges hozzá egy csákány (Mining pick).
      • Növénygyűjtés (Herbalism) – A növények begyűjtése.
      • Alkímia (Alchemy) – Varázsitalok főzése. Nyersanyagként főleg növényeket használ.
    • Kereskelmi foglalkozások (trade skills):
      • Kovácsmesterség (Blacksmithing) – Fegyverek és páncélok készítése. Nyersanyagként főleg fémeket használ.
      • Gépészet (Engineering) – Puskák, bombák és egyéb szerkezetek készítése. Nyersanyagként főleg fémeket használ.
      • Bőrmívesség (Leatherworking) – Bőrvértek és táskák készítése. Nyersanyagként főleg bőrt használ.
      • Szabás-varrás (Tailoring) – Ruhák és táskák készítése. Nyersanyagként a humanoid típusú ellenfelekről felszedhető ruhaanyagot használja.
      • Bűvölés (Enchanting) – Fegyverek és páncélok megbűvölése, varázspálcák készítése, nyersanyagként különböző varázs-esszenciákat használ, melyeket Aukción vehetünk / illetve egy Bűvtörlés (Disechant) varázslattal zöld színű vagy jobb fegyverről / páncélzatról kiszedhetünk, ha a tudáspontunk (skill) elegendő az adott tárgy bűvtörléséhez.
      • Ékszerészet (Jewelcrafting) (Burning Crusade kiegészítőben) – Nyakláncok, gyűrűk, fülbevalók és ékkövek gyártása. Szükséges hozzá egy ékszerész-készlet (Jeweler's Kit), főanyagként fémérceket haszál.
    • Egyéb foglalkozás:
      • Inspircáió (Inscription) (Wrath of the Lich King kiegészítőben) - Különbőző varázslatok (buff) erősítése, illetve gyengítő varázslatok (debuff) gyengítése. Ellentétben a Bűvöléssel, az inspiráció nem a tárgyakat, hanem a varázslatokat módosítja. Főanyagként gyógynövényeket használ, melyet egy speciális Fűszertörés (Milling) varázslattal a gyógynövényeket 2-4 esetleg 5 pigmentté alakíthatjuk.
  • Másodlagos képzettségek
    • Horgászat (Fishing) – Halak gyűjtése. Szükséges hozzá egy horgászbot (Fishing pole), melyre különböző horgászati tudást növelő lure-ékat tehetünk.
    • Elsősegély (First aid) – A sebek bekötözése, és ily módon gyorsabban történő meggyógyítása. A kötés szövetből készül. Egy barátságos játékos percenként csak egyszer gyógyíthatunk ily módon.
    • Sütés-főzés (Cooking) – Ételek készítése, elsősorban állatok húsából és halakból. Szükséges hozzá tűzhely de nagyobb városokban is lehet szabadon találni; a játékos maga is készíthet egyet, ha vesz gyufát és foszfort (flint and tinder) valamint egy fadarabot.
    • Lovaglás (Riding) - Fajfüggő szállítóeszköz (pl. Ló, Elefánt) megülése és a vele való közlekedés. 30-as szinttől lehet tanulni az alapfokát (ha rendelkezünk a 2.4.3-mas javítofolttal (patch). Egyéb esetben 40-es szinttől. A játékos 60-as szinten 100%-os hátast (2x-os sebesség a normálhoz képest), 70-es szinten 60 és 100 százalékos REPÜLŐ hátast tanulhat, melyet Outlanden és Northenden használhat. A 80as szinten tanulható hátasok ismeretlenek
Nem játékos karakterek
A nem játékos karakterek (Non-Player Characters, NPC) azok a szereplők, akiket nem a játékosok irányítanak. Ellentétben a szörnyekkel, ők vagy a Szövetséghez, vagy a Hordához, vagy egy harmadik oldalhoz tartoznak, de lehetnek semlegesek is. Az alábbi típusokba sorolhatók:
  • Megbízók (Questgivers) – Tőlük lehet felvenni a küldetéseket. Az oktatók, kereskedők vagy az őrök némelyike lehet egyben megbízó is.
  • Őrök (Guards) – Ők őrzik a városokat és a táborokat. Megtámadásuk automatikusan bekapcsolja a PvP módot. A fővárosokban vagy nagyobb településeken útbaigazítás is kérhető tőlük.
  • Kereskedők (Vendors) – Náluk lehet eladni, illetve vásárolni bizonyos tárgyakat.
  • Oktatók (Trainers)
    • Kaszt – Tőlük lehet új, kasztra jellemző képességeket tanulni.
    • Fegyver – Náluk lehet a különféle fegyvertípusok használatát megtanulni.
    • Foglalkozás – Tőlük lehet foglalkozásokat tanulni, illetve fejleszteni azokat.
  • Hadvezérek (Battlemasters) – Náluk lehet jelentkezni úgynevezett Csataterekre (Battleground), ahol a két ellentétes frakció játékosai összecsaphatnak egymással.
  • Árverezők (Auctioners) – Ők vezetik az árveréseket.
  • Bankárok (Bankers) - Nem használt tárgyainkat vagy akár teljes táskákat is tárolhatunk náluk.
Lények
A szörnyek (Mobs) azok a lények, amelyek semelyik oldalhoz sem tartoznak. A játék jelentős részében ellenük kell harcolni. Lehetnek szelídek (Passive) vagy ellenségesek (Hostile). Minden szörnynek van "szintje", amely azt mutatja meg, melyik tapasztalati szinten érdemes megölni őket. A jóval alacsonyabb szintű szörnyekért nem jár tapasztalati pont. A legerősebb ellenfelek úgynevezett "elit" (Elite) szörnyek. Egy elit szörnyet jóval nehezebb megölni, mint egy vele azonos szintű másik szörnyet. Vannak még a "ritka" (rare) szörnyek, amelyek jóval kevesebbszer fordulnak elő a játékban, mint az általános szörnyek, azonban ezek az átlagosnál értékesebb loottal rendelkeznek. Az Elite és Rare szörnyeket a játékban a portréjukat körülölelő szárnyas arany sárkány (elit) vagy szárny nélküli ezüst sárkány (rare) jelöli. Létezik a rare és elite szörnyek keveréke (ezüst sárkány szárnnyal), melyek erősebbek, és az általuk elhullajtott (drop loot) tárgyak is különlegesebbek.
A szörnyek típusuk szerint lehetnek:
  • Rágcsálók (Critter)
  • Vadállatok (Beast))
  • Emberszerűek (Humanoid)
  • Élőholtak (Undead)
  • Elementálok (Elemental)
  • Óriások (Giant)
  • Démonok (Demon)
  • Sárkányok (Dragonkin)
  • Gépek (Mechanical)
  • Egyik kategóriába sem sorolható lények
A játék egy fiktív univerzumban játszódik. Két kontinensből áll, ezek Kalimdor és a Keleti Királyságok (Eastern Kingdoms). Ezek kisebb területekre tagolódnak, amelyek tartozhatnak a Szövetséghez, a Hordához, vagy lehetnek semlegesek. A területeknek is van "szintjük", azaz meg van határozva, milyen szintű játékosoknak ajánlott ott kalandozni. Általában a 20-as szint alatti területek tartoznak az egyik vagy a másik oldalhoz, míg a 20-as szint felettiek semlegesek. A kiegészítőben a világ egy új kontinenssel bővült: Outland-del, amelyet a Dark Portal-on keresztül lehet elérni.
Városok
A Szövetség és a Horda területén négy-négy főváros található. Ezeket erősebb őrség védi, mint a táborokat, és számos nem játékos karakter található bennük. Létezik még a Goblin Szövetség (Steemwheedle Cartel) által üzemeltetett 4 nagyváros. Továbbá létezik egy olyan semleges nagyváros, mely a Sötét Kapun (Dark Portal) keresztül közelíthető meg és Outland kontinensen található. A városból portálok nyílnak az összes hordás és szövetséges városba. Emelett elszórva sok tábor, falu, és kisváros található Outlanden és Azerothban.
A városok a következők:
  • A Szövetség fővárosai:
    • Stormwind (Emberek)
    • Ironforge (Gnómok, Törpök)
    • Darnassus (Éjtündék)
    • The Exodar (Draeneiek)
  • A Horda fővárosai:
    • Undercity (Élőholtak)
    • Orgrimmar (Orkok, Trollok)
    • Thunder Bluff (Taurenek)
    • Silvermoon City (Vértündék)
  • Outland fővárosa (sanctuary):
    • Shattrath City
  • Northend fővárosa (sanctuary):
    • Dalaran (A régi humán mágus város, mely újjáépítése után egy hatalmas robbanással kirepült Alterac Highlands videkéről és Northendre repült. A Lich King kiegészítőben a régi város helyén csak egy kráter található)
  • Goblin városok:
    • Ratchet
    • Booty Bay
    • Gadgetzan
    • Everlook
    • Mudsprocket
    • Area 52
Utazás
Utazni többféle módon lehet. Metróval (csak egy vonal létezik); vizen (hajóval); szárazföldön különböző hátasok meglovagolásával; levegőben (flight master segítségével vagy zeppelinnel, valamint Outland-en repülő hátassal Flying Mount-tal is lehet repülni). Ezeken kívül mágusok képesek bizonyos helyekre teleportálni és portálokat nyitni társaiknak, boszorkánymesterek pedig maguhoz idézhetnek másokat
Légi utazás
A  legtöbb városban és táborban található egy NPC (egy flight master), akinél a játékos befizethet egy légi útra. A légi utazás sokkal gyorsabb, mint a gyaloglás, továbbá biztonságos, hiszen repülés közben nem támadhatják meg a karaktert. De rendszerint nem utazhatunk akárhova, csak felfedezett helyekre, és táborokból a városokba, illetve a városokból a táborokba. A Szövetség tagjai griffmadáron (Keleti Királyságok) vagy hippogriffen (Kalimdor) utaznak, míg a Horda wyverneket és denevéreket használ erre a célra.

Hajók és zeppelinek